DIGITALE GELETTERDHEID

Digitale geletterdheid binnen het montessori – De basis leggen

Digitale geletterdheid is een actueel onderwerp, wij krijgen daarom ook regelmatig vragen over de beste leerlijn of welke materialen aangeschaft moeten worden. Hoogste tijd dus om daar iets meer over te vertellen.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; Digitale geletterdheid binnen het montessori onderwijs kan bereikt worden zonder aanschaf van een specifieke methode. 

Net als dat rekenvaardigheden niet bereikt worden met de aanschaf van een rekenmethode. De methode is enkel een middel dat ingezet wordt tijdens de reis.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld die rekenvaardigheden, zit digitale geletterdheid meer op het opbouwen van een brede vaardigheid die terug zou moeten komen in alle vakgebieden. Je zou bijvoorbeeld prima aan de rekenvaardigheden kunnen werken met de inzet van een middel dat als secundair doel heeft de digitale vaardigheden verder te vergroten.

Een groot deel van de digitale geletterdheid vaardigheden zitten binnen het montessori al in het materiaal en de dagelijks gang van zaken. Neem bijvoorbeeld algoritmes, hier ben je in de onderbouw al mee bezig met bijvoorbeeld de roze toren en de bruine trap. Het enige wat hierin ontbreekt is bewustwording - Waar ben ik nu mee bezig en behoort dit ook tot digitale geletterdheid?

Heb je dan echt geen materialen nodig voor digitale geletterdheid? Materialen kunnen zeker wel helpen, mede omdat de traditionele montessori materialen niet voldoende met de tijd zijn meegegaan. Gelukkig zijn er moderne materialen beschikbaar waarmee doormiddel van kleine toevoegingen of het geven van bepaalde groepslessen kunnen de onderbelichte onderdelen worden opgevuld en waarmee extra variatie kan worden aangebracht.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Computational thinking:

Opdrachten met de blue-bot/bee-bot. ( Deze robot kan goed worden ingezet bij alle vakgebieden). De leerlingen kunnen bezig zijn met bijvoorbeeld een reken of taal opdracht en tegelijkertijd met digitale geletterdheid.
• Coderen met de kralenplank
• Opdrachten met de micro-bit
• Groepslessen over binaire getallen, pixels etc (unplugged)
• Om de leerlingen kennis te laten maken met programmeertaal raden wij code.org aan. Naast de losse lessen die hier aangeboden worden is ook een basislijn beschikbaar onder “CS lessen”. Bij deze basislijn wordt al vanaf de onderbouw de basis van programmeren (doormiddel van blokken) uitgelegd en doorlopen. Dit kunnen de kinderen zelfstandig met behulp van de korte instructievideo’s. Daarna of daarnaast kunnen de kinderen zelf games maken of met de micro-bit aan de slag etc. Als leerkracht kun je voor de CS lessen een groep aanmaken om de voortgang te volgen. 

Ict- basisvaardigheden:

• Om een brede basis van ict-vaardigheden te ontwikkelen raden wij raden ook aan de leerlingen voldoende afwisseling te geven. Dat kan door gebruik te maken van verschillende devices (bijvoorbeeld tablets en laptops/chromebooks), verschillende bedieningsvormen zoals het gebruik van touchscreen, muis en toetsenbord maar ook door diverse platformen/applicaties zoals office 365 of google te gebruiken. Juist deze afwisseling zal ervoor zorgen dat de zelfredzaamheid grote sprongen maakt.

Mediawijsheid en informatievaardigheden:

• Groepslessen over media, gebruik, ‘do’s en don’ts’, wachtwoorden etc
• Week van mediawijsheid
• Presentaties laten maken is een prima manier om de leerlingen “op pad” te sturen om informatie bronnen te zoeken, verkennen en beoordelen.

Share by: