LEREN OP AFSTAND

Leren op afstand

De juiste leeromgeving digitaal aanbieden 

De leeromgeving binnen het Montessori onderwijs is ontzettend belangrijk omdat dit de plek is waar kinderen veilig met allerlei materialen aan de slag kunnen om hun kennis en vaardigheden uit te dagen en verder te ontwikkelen.

Met de huidige situatie rond het corona virus kunnen een groot aantal kinderen niet naar school en er bestaat een kans dat scholen de deuren tijdelijk gaan sluiten. Gelukkig zijn er al ontzettend veel mogelijkheden om toch te zorgen dat de leerlingen de opgedane kennis niet kwijt raken en kunnen onderhouden.

Zo kun je bijvoorbeeld via Google Classroom een virtuele versie van de klas maken, via Hangouts digitale lessen verzorgen als webinar of naslagmateriaal en zijn er een groot aantal digitale lesmiddelen zoals spellingoefenen en tafeldiploma die de leerontwikkeling op afstand vergemakkelijken.

Wil je hier meer informatie over of wil je het startpakket met een overzichtelijk plan van aanpak en tal van templates en sjablonen ontvangen, neem dan contact met ons op.  

Ik wil het startpakket ontvangen

Het digitale klaslokaal

Een klaslokaal is een veilige omgeving waarin interactie plaats kan vinden gericht op het leerproces. 
In een digitaal klaslokaal is het daarom als leerkracht belangrijk om in voldoende mate inzicht te hebben in de individuele voortgang en laagdrempelige (intuïtieve) mogelijkheden te hebben voor communicatie met de leerlingen (zowel individueel als in groepsverband).

Materialen en lesstof

Montessori materialen zijn opgesteld aan de hand van de montessori richtlijnen. Het principe van "leer mij het zelf doen" ligt hieraan te grondslag.

Een digitale omgeving zorgt hierbij voor een extra uitdaging, de leerling moet namelijk naast de materialen ook goed met het digitale component om kunnen gaan. Er zijn al ontzettend veel materialen in digitale varianten beschikbaar waaruit gekozen kan worden om het lesprogramma mee op te bouwen. De grootste uitdaging hierbij is het selecteren van materialen die aansluiten bij de digitale vaardigheden van de leerlingen, met name bij onderbouw groepen is het intuïtief handelen een belangrijk component. Grote verschillen tussen leerlingen mogen hierbij geen beperking opwerpen, ook hierbij moet iedere leerling op het eigen niveau kunnen werken.

Onderwerpen

Share by: